Nye artister klar for 2019!

Melody Gardot, Ambrose Akinmusire Origami Harvest, Fatoumata Diawara, Amgala Temple, Kaja Draksler Octet, Mathilde Grooss Viddal – Friensemblet, LRK Trio, Trondheim Jazzorkester & Alf Hulbækmo, Take 6 og Blood, Sweat & Tears til Moldejazz 2019.

Melody Gardot vender tilbake til Moldejazz og Bjørnsonhuset ti år etter at hun første spilte her som relativt ny og ukjent. Trompetisten Ambrose Akinmusire kommer med sitt banebrytende prosjekt Origami Harvest. I Molde Domkirke presenteres Årets JazZtipendiat Alf Hulbækmo med sin versjon av Trondheim Jazzorkester, samt at det samme sted blir gjenhør med Moldejazzfavorittene Take 6. Et av de mest spennende navnene i europeisk jazz, Kaja Draksler, kommer med sin oktett. Den nylige prisvinneren Mathilde Groos Viddal kommer med sitt FriEnsemble. Legendene Blood, Sweat & Tears vil avslutte konsertrekka i Alexandraparken. Den russiske jazzsensasjonen LRK Trio kan oppleves på åpningsdagen og Årets Artist In Residence vil avslutte sin konsertuke med klubbnatt med Amgala Temple.

Melody Gardot

Vi er stolte av igjen å kunne presentere en av det siste tiårets største jazzsangere i Molde.

Tilbake til Molde som superstjerne!

Da Melody Gardot, låtskriveren, sangeren og pianisten fra New Jersey, spilte for et begeistret publikum i Molde i 2009 var hun fortsatt et nytt og ukjent navn for de fleste. Nå – snart ti år etterpå har hun et tallrikt publikum over hele kloden, også langt utenfor jazzens vante domene. Med seg i bagasjen til Molde har hun konsertalbumet «Live in Europe» som for tiden figurerer på en rekke lister over årets beste plater, og som med tydelighet befester hvor store kvaliteter hun har som live-artist.

Gardot ble i ung alder hardt skadd i en trafikkulykke og kom til musikken etter at det ble foreslått for henne som terapi under den lange rehabiliteringsperioden. Hennes debutalbum fra 2006 kom på et lite plateselskap, men ble senere gjenutgitt av Verve i 2008. Gjennombruddet kom albumet «My One And Only Thrill» i 2009, som bl a inneholdt singelen «Baby, I´m a fool». Konserten i Bjørnsonhuset 16. juli blir eneste muligheten til å oppleve Melody Gardot i Norge i 2019.

Melody Gardot
Bjørnsonhuset

Ambrose Akinmusire - Origami Harvest

Siden platedebuten i 2008 har han skapt et unikt utrykk, både gjennom komposisjon og trompetspill, så vel som også å bli en svært ettertraktet sidemann for alt fra artister som Esperanza Spalding til Wolfgang Muthspiel.

Ambrose Akinmusire har de siste årene vært en av de aller mest interessante og personlige musikerne på den amerikanske jazzscenen.

I 2018 kom han med plata Origami Harvest, et vågalt og vellykket stykke kunst som bæres av strykekvartett, piano, trommer, piano og rap. Rapperen Kool A.D. bidrar inn i musikken med et tekstlig univers som poetisk kommenterer en afrikansk-amerikansk virkelighet fra nåtidens Amerika. Plata blir dermed i tillegg til å være et håndverksmessig mesterstykke, også et politisk bidrag. Det hele er gjort elegant og groovy, og det føles på samme tid relevant og viktig.

Ambrose Akinmusire er stadig på jakt etter nye måter å utrykke seg på og klarer med Origami Harvest å forene vidt forskjellige musikalske uttrykk i en enhet som føles som hiphop og kammermusikk på en gang.

«Clearly something very special and personal is at work here, a vision of jazz that’s bigger than camps, broader and more intellectually restless than blowing sessions.»
– Los Angeles Times

Ambrose Akinmusire – trompet; Nappy Nina – vokal; Sam
Harris – piano/keyboards; Kweku Sumbry – trommer.

Mivos String Quartet: Maya Bennardo- fiolin; Olivia DePrato – fiolin;
Victor Lowrie – bratsj; Tyler Borden – cello.

Ambrose Akinmusire - Origami Harvest
Storyville (PLASSEN) 380,- inkl.gebyr

Take 6

Endelig kommer a-capellagruppen Take 6 tilbake til Molde! Med røtter i gospel, jazz, doo-wop og rythm and blues har gruppen slipt seg frem til sett helt særegne og lett gjenkjennelige uttrykk.

Gjenhør med acapella-favoritter i Domkirka!

Gruppen, som har holdt det gående siden 1987 har for lengst lagt hele verden for sine føtter, og turnerer stadig flittig. I tillegg har artister som Ella Fitzgerald, Ray Charles, k.d. Lang og Branford Marsalis benyttet seg av deres musikalske kvalitet og særpreg på konserter og plateinnspillinger.
De amerikanske verdensstjernene og Moldepublikummet har et varmt og hjertelig forhold etter flere begeistrede og utsolgte konsert-møter på festivalen gjennom de siste ti-årene. Take 6 er rett og slett den mest prisbelønnede vokalgruppen i historien og har vunnet Grammypriser hele ti ganger. Deres ferskeste album «Iconic» kom i mai og gikk rett inn på førsteplass på Billboards jazzliste.
Vi gleder oss til et nytt møte med denne unike gruppen som i sitt fjerde tiår fortsatt er på topp! Vårt tips er at denne konserten blir raskt utsolgt!

Lekent og fengende Michael Jackson i acapellaversjon:

Take 6
Molde Domkirke 490,- inkl.gebyr

Blood, Sweat & Tears

Om det ikke akkurat blir blod, svette og tårer kommer det nok til å koke friskt i et entusiastisk publikum i Alexandraparken når en av de siste femti årenes største band entrer scenen neste sommer.

Legendarisk band avslutter konsertrekka i Alexandraparken!

Legendariske Blood Sweat & Tears har siden oppstarten i New York i 1967 blandet brass, rock, blues og jazz og kokt opp en helt særegen og livgivende musikalsk eliksir. Ni-mannsbandet har skiftet besetningsmedlemmer en rekke ganger, men har i høyeste grad holdt koken og begeistrer stadig nye generasjoner med sin forrykende musikk og storslåtte konserter.

Kommersielt var bandet på topp på sekstitallet og hele søttitallet da flere plater solgte til både gull og multi-platinum og hiter som «Spinning Wheel» og «And When I Die» regjerte både på hitlistene og på dansegulvene. Men etter over femti år med plater og konserter har de en vanvittig låtkatalog å øse fra.
Det kommer til å bli en uforglemmelig kveld i Alexandraparken.

Alexandraparken (18+) SpareBank1 SMN-scenen 450,- inkl.gebyr
19.00 Dørene åpner
21.00 GB Blues Express
23.00 Blood, Sweat & Tears
00.30 DJ

SpareBank1 SMN JazZtipendiatet: Trondheim Jazzorkester med Alf Hulbækmo

"Skumringsbarda" virket som et sted eleven likte å reise til. Det var, farene til tross, et trygt sted å være. Alle har kanskje hatt et sånt sted en eller anna gang i løpet av livet? Et sted man kan slappe av. Ha kontroll. La ting skje. Være sjef. «Stedet» kan vel omtrent være hva som helst.

Skumringsbarda er en fantasiverden, et slags skuespill av gode og onde krefter. Med raringer, skumlinger og smartinger kan mye skje, og man finner så mangt. Dette oppdaga Alf da han for noen år siden vikarierte som lærerassistent og tilbrakte flere friminutt med en elev i skogen bak skolen.

En ting som i hvert fall er sikkert er at det er ingen andre som kan forstå det... Vi kan bli fortalt om det, ja, og vi kan bli fascinert av det. Men vi kan aldri komme i nærheten av å forstå det. Det gjør bare hver enkelt for seg selv. Det er der når man trenger det, men man trenger ikke bry seg. Det er lett å bære, lett å legge igjen, men er trofast uansett. Det finnes der alltid, og det finnes aldri.»

Med dette som ramme har Alf komponert musikk og skapt sitt eget Skumringsbarda. For andre gang benytter Trondheim Jazzorkester Molde Domkirke under Moldejazz.

- Akustikken er spesiell, men det er også noe med den arenaen som gir mulighet til å ta ting på alvor. Hvis man vil snakke om noe med musikken, så er det en fin plass å være. Med denne musikken vil jeg slå et slag for det sakrale.

Alf Hulbækmo kommer fra en musikalsk familie, og har laget plater med både mor Tone Hulbækmo og far Hans Fredrik Jacobsen. I tillegg til deres familieorkester er han blant annet med i syvmannsorkestret Taiga Orchestra, spiller nye arrangementer av Alf Prøysen i bandet Lillebror og spiller duo med vokalisten Siril Malmedal Hauge.

Rohey Taalah - vokal, Siri Gjære - vokal, Harald Relling Nielsen - vokal, Håkon Aase - fiolin, Katrine Schiøtt - cello, Eirik Hegdal - treblås, Hildegunn Øiseth - trompet, Hild Sofie Tafjord - horn, Ole Jørgen Melhus - trombone, Alf Hulbækmo - orgel, Hans Hulbækmo - trommer og perkusjon, Tor Breivik - lyddesign.

SpareBank1 SMN JazZtipendiat: Trondheim Jazzorkester med Alf Hulbækmo
Molde Domkirke 490,- inkl.gebyr

Kaja Draksler Octet

I 2018 mottok Kaja Draksler North Sea Jazz Festivals «Paul Acket Award» som gis til en artist som fortjener økt oppmerksomhet. Det er vi i Moldejazz enig i!

Prisvinnende bandleder med svært spennende band!

For to år siden kunne et interessert publikum på Moldejazz sin avslutningsdag høre den slovenske pianisten Kaja Draksler i samspill med den portugisiske trompetisten Susanna Santos Silva i et fullsatt Storyville. Duoen trollbandt de fremmøtte med sitt intense og intime samspill og beviste hvorfor begge blir omtalt som to av de mest interessante musikerne på den europeiske improvisasjonsscenen per i dag.
I 2017 ga Kaja Draksler ut albumet «Gledalec» på plateselskapet Clean Feed med sin oktett, og siden den gang har dette vært hennes hovedprosjekt – et band som jevnlig er å se rundt på europeiske jazzscener. Det er tydelig at i dette bandet er kompositoriske passasjer med følelse av klassisk renessanse like så naturlig som øyeblikk med fri improvisasjon. Ideen bak prosjektet var å skrive musikk til poesi av den amerikanske poeten Robert Frost, og i tillegg at musikken måtte utfordre musikerne i ensemblet og henne selv.
Med to vokalister som fast del av besetningen, blir den musikalske stemmen et sentrum også i det musikalske utrykket. Kaja Draksler bor i Amsterdam, og i oktetten hennes får vi høre et knippe av de mest interessante improvisasjonsmusikerne Nederland har å by på. Fredag 19. juli er vi så heldige at bandet står bandet på scenen i Storyville.

Laura Polence - vokal, Björk Níelsdóttir - vokal, Ada Rave – saksofon, klarinett, Ab Baars – saksofon, klarinett, George Dumitriu – fele og bratsj, Kaja Draksler - piano, Lennart Heyndels - kontrabass, Onno Govaert - trommer og perkusjon.

Kaja Draksler Octet
Storyville (PLASSEN) 380,- inkl.gebyr

FriEnsemblet - Mathilde Grooss Viddal

Komponist, saxofonist m.m. Mathilde Grooss Viddals FriEnsemble har gjennom flere år vært et kraftsenter i norsk musikkliv.

Verdensmusikk i en ramme av skandinavisk samtidsjazz

Derfor var det mer enn fortjent at blant 419 innsendte verk fra 86 forskjellige land ble Grooss Viddals «Out of Silence» nylig én av ti vinnere i konkurransen Global Women in Music for Human Rights. Verkene i konkurransen er alle inspirert av kampen for menneskerettigheter. I skrivende øyeblikk er Viddal tilbake fra Roma der hun mottok prisen og Roma Sinfonietta, Orchestra and Choir framførte musikken under en gallakonsert i Teatro Argentina, Romas største teater.

Viddals FriEnsemble omfatter ti uhyre sterke navn innen jazz og folkemusikk. Sammen med solistene Unni Boksasp og den fransksyriske fløytisten Naissam Jalal framfører det på Moldejazz Viddals «Tri vendur blés ho i den høgaste sky», en frisk blanding av middelalderballader, nyere folkemusikk, samtidsjazz og toner fra midtøsten. Viddal maler et rikt og variert tonespråk som gjør at vi sitter ytterst på stolen hele tiden for å få med oss alle detaljer og klangfarger i en musikk som er en nomadisk vandring gjennom rom og tid

Mathilde Grooss Viddal, saxer, bass- og kontrabassklarinett/Naissam Jalal, fløyte/Kristoffer Alberts, altsax/Per Willy Aaserud, trompet, elektronikk/Øyvind Brække, trombone/Britt Pernille Frøhlm, hardingfele, fele/Tellef Kvifte, piano, keyboards, elektronikk/Knut Kvifte Næsheim, trommer, vibrafon/Ellen Brekken, bass/Unni Boksasp, vokal

FriEnsemblet - Mathilde Grooss Viddal
Storyville (PLASSEN) 380,- inkl.gebyr

LRK Trio

Årets lille jazzsensasjon er LRK, en russisk trio som mottok Special Jury Award ved “Made in New York Jazz Competition”, mens utgivelsen “If you have a Dream” ble fremhevet av den russiske musikkritikerunionen som årets jazzalbum.

From Russia with jazz

Turneer i Europa og Japan har bekreftet at dette er en pianotrio vi vil høre mye om i åra framover. Pianist Evgeny Lebedev (34) har skrevet det meste av trioens musikk. Han spilte folkemusikk på trekkspill som barn, men femten år gammel ble han fanget av jazzen og begynte pianostudier, først ved akademiet i Moskva og deretter på Berklee i USA.

Blant andre All about jazz har gitt trioen glimrende anmeldelser, og beskriver musikken som fylt av eiendommelige folkemusikalske influenser, sprø postmoderne impro og elementer fra landsmenn som Tchaikovsky. Det konkluderes med at «Alle som savner Esbjørn Svensson trio bør kaste seg over dette». Også London Jazz News er overbegeistret. I anmeldelsen av trioens siste album heter det blant annet:

A thrilling roller coaster between fast and mellow beats with all the hallmarks of a classic in the making.

Hvis du sjekker ut «Plyasovaya» på youtube får du i tillegg til strålende og leken musikk, så leken at en frosk blander seg inn på slutten. Den blir neppe med til Molde, men det er meningsfylt som første festival i Norge å presentere slike band få har hørt om, men som blir en snakkis i etterkant.

Evengy Lebedev, piano, trekkspill/Anton Revnyuk, kontrabass, elbass/Ignat Kravtsov, trommer

LRK Trio
Storyville (PLASSEN) 380,- inkl.gebyr

Amgala Temple

Den eventyrlige kraft-trioen Amgala Temple har blitt beskrevet som møtet mellom «tre musikalske stormakter».

Artist in Residence Gard Nilssen i ny supergruppe!

Multi-instrumentalist Lars Horntveth, gitarist-råskinn Amund Maarud og trommeslager og årets Artist In Residence, Gard Nilssen, har satt tydelige avtrykk i nyere norsk musikkhistorie: Jaga Jazzist, Susanne Sundør, Todd Terje, Morudes, Bushman’s Revenge, a-ha og Gard Nilssen’s Acoustic Unity er bare noen av de toneangivende banda de tre har vært involvert i.

Etter at trioens kritikerroste debutalbum «Invisible Airships» ble sluppet tidligere i år, etterfulgt av en større turné, har de virkelig satt kometfart og blitt en lysende stjerne på den norske instrumentalmusikk-himmelen. Bandet har selv nevnt referanser som Hendrix, Dungen, Zappa, Bombino og Miles Davis. Det som uansett er på det rene er at bandet har full tank, og at musikken deres har kraftig oppdrift. Dagbladet har albumet med på kåringen over de de beste norske utgivelsene i 2018 og skrev, «Har du sans for musikk med atmosfære, overraskende vendinger og bunnsolid håndverk, så er det bare å lete opp Amgala Temple.»
Klubbnatt-konserten med Amgala Temple lørdag 20. juli blir en flott avslutning på Gard Nilssens residency på Moldejazz!

Amgala Temple
Teatret Vårt (PLASSEN) 470,- inkl.gebyr